fredag 6 februari 2009

Jag har gjort nästan ingenting hela veckan. Ibland gillar jag veckor med ingenting, de ger mig tid att ligga på soffan och läsa bok efter bok efter bok (och sedan min sambo gav mig en handdator kan jag läsa eBooks precis jämt!) eller spela TV-spel.

Eller ta kort på mina djur!

Första bilden är min venezuelaamazon Alastor. Han antas vara tretton i år, men ingen har någon koll, det finns inga papper på honom och han skulle kunna vara hitsmugglad från Sydamerika. Vi köpte honom för ett år sedan den 10 februari (från och med då även hans nya födelsedag) och han är en väldigt annorlunda fågel nu. När han kom gillade han inte ens att man rörde vid burgallret, nu kan man klappa honom på vingarna ibland. Från att vara en fegis har han blivit riktigt modig och törs till och med gå ner på golvet utanför buren ibland!
Alastor är döpt dels efter Alastor Moody i Potterböckerna, dels en 720 radet lång dikt av Percy Bysshe Shelley.

Bild två är hushållets turturduvor, högerhörnet ockuperas av Ludwig - en sångparakit - och den gröna fläcken är en gulpannad kakariki vid namn Ophelia. Ludwig har inte bott hos oss särskilt länge alls, så han är fortfarande ganska kameraskygg, och 'Phelia vet inte hur man sitter still. Jag har bara en bra bild på henne... på min externa hårddisk som ligger för långt bort för att jag ska orka just nu.
Hur som helst är Ludde och 'Phelia kääära i varandra. De kräks i varandras näbbar (väldigt romantiskt i fågelvärlden) och sitter mitt i matskålen tillsammans.
Ophelia är döpt efter en av karaktärerna i Shakespeares Hamlet, Ludwig efter van Beethoven. (Tack, Nellie!)

Sist kommer min gosbebis, som jag fick i födelsedagspresent av min sambo nu i somras. Artemis är en nymfkakadua som föddes den 20 maj, jag fyller den 20 juni och sedan han var en månad har han bott hos mig. Jag har handmatat honom, flygtränat honom, badat honom och lärt honom pussas. Han är väldigt kärleksfull och vill hemskt gärna umgås med främlingar, blir gnällig om han inte blir kliad i nacken långa stunder i taget och har väldigt bra koll på vart man kan landa när man flyger runt lägenheten. Han håller på att lära sig att hålla saker i foten, vilket inte verkar vara så vanligt bland nymfkakaduor.
Artemis är döpt efter Artemis Fowl (ojojoj vad fyndig jag var när jag kom på det!) och charmar till och med kattmänniskor. Killen som pysslat lite med mitt foto - thec - till exempel.

Nu ska jag titta på film och äta morötter.

~JN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar