måndag 16 mars 2009


Det är St Patrick's Day i morgon. Vilket innebär att det är Pre-Paddy idag.
Egentligen borde jag alkoholisera mig hela veckan!

Min vän R, som bor i Dublin, gnällde på att det nästan kändes som lag att ha på sig en fånig grön hatt och vara full bara för att det kommer ett gäng amerikaner och övriga européer för att uppleva de "äkta" irländarna under Paddyveckan.
Fast... då kunde man ju välja ett bättre resmål. Om man vill uppleva ett lands kultur ska man aldrig söka den i huvudstäder, är min erfarenhet av mina reor i Europa - och då har jag besökt sammanlagt åtta huvudstäder. De känns likadana allihop, om man bortser från ytan - för ytan är förstås alltid unik. Men lyfter man lite på skalet så är essensen densamma, tills man åker en bit bort. Ibland kan det räcka med att vara tjugo minuter utanför stadsgränsen för att hitta ett lands sanna kultur.

Nåja. Jag ska gå och lägga potatis i blöt - i morgon blir det stek med rostad potatis på irländskt vis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar