tisdag 10 mars 2009

Mitt kära Otyg utmanade mig att lista de tolv låtar som betytt mest för mig. Helt utan rangordning, märk väl!



1. Chess - Pity the Child
För att någon jag var kär i älskade den, och för att jag hade texten hon skrev ut åt mig när jag var tretton upphängd vid min säng tills jag flyttade till Irland och klistrade in den i min klippbok i stället.

2. Justice vs. Simian - We Are Your Friends
För att det var Annelies och min låt under tiden på Uffes Källare, och för att Nellie och jag ofta hörde den på Claire's under en fantastisk, magisk sommar på en grön ö.

3. Mika - Any Other World
För att mitt känsliga hjärta tog den till sig när den bokserie jag mognade med var slut, och för att mina melankoliska, sentimentala personlighetsdrag får leva ut i den.

4. Abney Park - Dear Ophelia
Första gången jag hörde den var dagen efter att jag döpte min lilla gröna fågelflicka till Ophelia, och för att hon alltid kommer fram till mig sedan jag började sjunga den för henne. Även för att Abney Park var det första bandet jag laddade ner helt utan att någonsin ha hört minsta ton från dem förut. Bästa impulsen!

5. Cirkus Miramar - Blå ögon Blå
För att min tidiga gymnasietid färgades så mycket av just den sången, för att så många av mina kära vänner dedikerade den till mig.

6. Magnetic Fields - Busby Berkeley Dreams
För... Yves.

7. Red Hot Chili Peppers - Porcelain
För alla de gånger jag gråtit mig själv till sömns med en oändlig längtan i hjärtat, med den i öronen.

8. Shout Out Louds - Go Sadness
För alla vackra kvällar jag har haft vinden i håret, ljuvliga dofter i näsan och solens sista strålar på min kind. För alla de vackra ögonblick jag velat fånga och ta fram när man inte är så glad. För alla de gånger jag har lagt mig med den någonstans och blundat för att försvinna in i ett meditativt lugn.

9. Sergei Rachmaninov - Flight of the Bumblebee
För att jag sprang genom Galway med Devon, hand i hand, när vi plötsligt hörde den komma från ett fönster. Under några meter var våra fötter fjärilslätta och solnedgången färgade allting gyllene.

10. Ludwig van Beethoven - Christ on Olive Mountain
För att Jesus inte var någon dum kille. Alls. <3

11. Maximum the Hormone - What's Up People!?
I stället för att slåss. Den omvandlar aggressioner till vild glädje. Den får mig att rusa fram, slå hårdare, avreagera mig.

12. GLaDOS/Ellen McLain & Jonathan Coulton - Still Alive
För att jag är förälskad i en dator i ett spel. För att den är fantastiskt rolig. För att det spelet betyder mycket för mig.


Nu är det upp till Maria, Lingonskruttet och Caroline att fortsätta. Puss.

2 kommentarer:

  1. \o/

    Alltid lika kul att läsa sånt här :)
    Fast jag motiverade inte min lista, gör det mig till en dålig person? :(

    SvaraRadera
  2. ja, alldeles förfärligt! du borde GENAST skriva in motivationer!

    SvaraRadera